Bodens...

...fästning.
Igår gjorde vi en heldag i Boden tillsammans med U och E. Det var riktigt trevligt. Vi började med att strosa på stan och käka lunch. Sedan åkte vi på en guidad rundtur till Bodens fästnings hemliga ställen. Det var spännande att se alla militära grejer som fanns i skogarna runt Boden. De flesta berg runt Boden är som schweizerostar, med massor av utsprängda rum i. Tänk att där i skogarna har både M och U sprungit för några år sedan då de gjorde lumpen. Dessutom har min Farfar varit där och sprungit. Undrar om han har sett forten och sånt där runtikring.

Här kommer lite bilder från gårdagen:
image393

image394

Utsikt över Boden från Degerbersfortet
image395

Degerbersfortet - vi lyssnar på guiden som bla berättade att i det här fortet hade Sverige rikes guldreserver funnits ända fram till 1982.
image396

Vi hade tur med vädret. Det kom någon liten regnskur när vi åkte i bussen. Annars var det fint väder.
image397

Efter rundturen köpte vi oss varsin glass. Sedan bar det av till Stranden för ett dopp. Kallt tyckte jag men de andra tyckte det var skönt.
image398

Efter doppet i sjön åkte vi till Bodens försvarsmuseum. Grabbarna tyckte det var jätte intressant. Jag och E var inte så intresserade. Men det var kul att ha sett i alla fall.
Här sitter jag i någon slags skjutmojäng.
image399

Som tur var fanns det en helikopter inne i museumet som man fick leka med. Det fanns massor med knappar i den så jag och E roade oss en stund i den medan grabbarna tittade runt.
image400

image401

Grabbarna ville så klart också testa den roliga helikoptern:
image402

Kommentarer
Postat av: Gullefjun

Härlig dag ni haft :)
Jo, jag hade massa problem med min slideshow innan dat hamnade rätt. Jag kan inte riktigt beskriva var i min kodmall jag har den, för jag har lagt den under min klocka.
Jag ska kika lite närmare imorgon så får vi se om jag kan hjälpa till då.
Natti natti.
Kram

Postat av: gullefjun

Kikade lite i min kodmall.
Hade inte alls lagt den under min klocka utan under texten:
därefter skriver du: (på en ny rad, om det inte redan står det)
under detta klistrar du in koden.
Sedan på en ny rad ska det stå: