Scrappat


En Lo som jag scrappat för scrappizbloggen i komplementfärgerna orange och blått


Ett bröllopskort till några kompisar som gifte sig igår


Ett födelsedagskort som jag scrappat för scrappizbloggen i komplementfärgerna rött och grönt

Hemma och på Bröllop

När vi kom hem från vår resa söderut var gräset ganska lång. Jag klippte det och när jag klippte runt bastun hoppade 2 harungar fram. Hararna hade bo där förra året också. Så söt och ullig var den lilla ungen som satte sig mitt på gräsmattan:



Förra veckan var mannen duktig och la plåttak på bodan. Det blev fin fint!


I fredags var vi på 40års fest. Det var himla trevligt men kallt och blåsigt. På lördag morgon styrde vi kosan till Skellefteå där vi skulle på bröllop. Det var en MYCKET trevlig tillställning och brudparet var väldigt fina!
Här kommer lite bilder
På väg in i kyrkan


Nygifta:


På kyrktrappan


Den fina bröllopstårtan




Jag på bröllop


Brudvalsen with a twist. Det var den roligaste vals jag någonsin sett.


Tusen tack för en jätte trevlig kväll och all lycka till er C och N!

Artikel på Scrappizbloggen

Jag är med i en artikel om komplementfärger på scrappizbloggen
Kika här

Många inlägg

Jag firar 2 års jubileumet på bloggen med att göra en massa inlägg från vår semesterresa hoppas att ni orkar kolla på alla bilder:)

Tjingeling

En kvällstur med båten

I måndags tog vi en tur med båten uppåt Kalixälv. Vi hade fiskespöna med oss och kastade lite men fick inget napp men det gjorde inte så mycket det var trevligt ändå.

På väg ut ur hamnen


Mitt ute på älven såg vi en konstig stock som flöt men den flöt så fort så när vi tittade efter lite närmare såg vi att det var en ren som var på simtur:




Kalix kyrka från båten

Semestertripp Åland 080707-11

Efter besöket i Sala åkte vi till Kapellskär där vi tog båten till Åland.
På Åland stannade från måndag till fredag.
Mannen dök två dagar och jag följde med och njöt av att vara på sjön och av vädret som var ganska bra. Vi stannade även på en ö och käkade lunch det var mysigt för ön var liten och fin.

Den här båten åkte vi ut och dök med




Det fanns mååånga båtar på Åland


En gammal båt - Pommern. Mannen dök på nästan en sån här båt som hade gått på grund utanför Åland. Den båten var lite kortare bara:


Ett gammalt lotshus på Kobba Klintar som idag är ett museum. Här ute åt vi lunch senare på dagen


Ute på Kobba Klintar


Några fåglar i hamnen






Denna båt åkte vi med från Kapellskär. Den körde förbi när vi käkade lunch ute på Kobba Klintar


Det fanns massor med små öar och skär runt Åland




Dykarna är i vattnet. Det såg lite läskigt ut när de gick ner och så kom det en stor båt som styrde rakt mot dem. Den svängde dock och körde aldrig över där de dök


Färjorna är inte små direkt och efter dem kom det stora svallvågor så jag höll i mig :)


På Åland bodde vi i en liten stuga som låg nästan på stranden. Det här var utsikten från stugan:




Stugan var liten och söt men vi hade allt vi behövde där. Det fanns dessutom utemöbler och fint väder så vi grillade varje kväll


Längst ut på bryggan utanför stugan fanns ett litet sött lusthus. Bakom mig, bakom det bruna staketet fanns det en pool som vi badade i. Det var ganska kallt men vi är nog lite badkrukor:)


Lusthuset


Stugan vi bodde i sett från bryggan:


Vi gör ännu en utflykt med dykbåten och denna dag var det mycket finare väder:


Vi gör oss redo för avfärd:


Vacker vy från båten


Dykare i vattnet


Medan dykarna var nere under vattnet kom det upp en massa sälar som jag tittade på. En av dem var bara en meter från båten men jag hann inte få fram kameran förrän den var borta men några fastnade på bild i alla fall. Dessa var dock lite längre bort:


Vi hade bilen med oss över till Åland och körde runt och tittade oss omkring:


På vissa ställen fick vi åka bilfärja för att kunna fortsätta köra


På vissa ställen gick vägen väldigt nära vattnet


Vi besökte Ålands skolmuseum. Det var intressant


Vi besökte också Bomarsundsfästning


Det var riktigt varmt och soligt denna dag. Enda skälet till att jag har kofta på mig är att jag inte ska bränna sönder mig. Blir så lätt kräfta!






Vi hittade en solig klippa där vi käkade lunch och badade fötterna




En Åländsk midsommarstång


Vi var också på ett hembyggdsmuseum


Ett slott tittade vi också på¨


Och besökte Museum båten Pommern (Se ovan)




På kvällen njöt vi av gott vin och grillad vid stugan


Mot Sverige igen med färjan


Det var en riktigt härlig vecka på Åland och jag kan verkligen rekomendera er att åka dit. Vi hade aldrig varit där innan men kommer nog besöka det igen för vi tyckte det var mycket fint där!

Semestertripp Sala 080706

Vi styrde kosan mot Sala på vår väg mot Åland. I Sala besökte vi Sala silvergruva och bodde i stuga eftersom tältet var blött sen natten innan och vi hade slut ström i telefoner och data.

Sala silvergruva


Knektschaktet


Vi åkte ner 155 m under jorden med hiss  från Knektschaktet


Det var mörkt, kallt och fuktigt nere i gruvan så man var tvungen att ha hjälm och en cape på sig







Mitt i underjorden fanns en stor djup sjö. Det var de delar av gruvan som varit djupare än 155 m som hade fyllts med grundvatten.
Här är en del av sjön


Uppe på marknivå igen gick vi på museumet i anslutning till gruvan. I en sån här "hink" åkte arbetarna ner i gruvan. De var 6 pers i denna hink. 3 som satt och 3 som stod på kanten. *läskigt*


På campingplatsen, utsikt från stugan


Semestertripp Njupeskär 080705

Efter besöket i Sveg åkte vi mot Sveriges högsta vattenfall - Njupeskär. Det ligger i närheten av Idre.

Fin utsikt hade vi på vägen dit:


Lunchpaus på en rastplats mitt i skogen. Det som bjöds var hembakat bröd med makrill och vatten. Ingen gourmetmat men det mättade magen:


Framme så långt man kunde köra bil sedan fick vi promenera ca 5 km


Vädret var soligt och varmt så det blev lite svettigt att gå uppför men när vi sedan kom fram blev vi istället blöta av stänket från fallet:


Vacker natur:






Uppe på en platå såg vi fallet:




På väg in i ravinen:




Vandringen var verkligen värd att gå när vi kom fram till detta underbara fall:
Här kan du läsa mer om Sveriges högsta vattenfall




Det var halkigt på stenarna så jag stannade en bit från fallet


Vid fallet blev man lite blöt och fuktig av allt stänk men det torkade snabbt igen i värmen och på promenaden tillbaka till bilen:


Efter besöket i Fulufjälletsnationalpark åkte vi vägen ner mot sälen som gick in genom Norge en sväng för att sedan hitta en tältplats för natten


Vi hittade en fin tältplats vid en liten älv. Typiskt nog så började det regna när vi hade satt upp tältet och börjat med maten men mannen fixade en eld så vi hade det bra i regnet ändå. Vi hade ju utrustat oss med regnställ och gummistövlar och det grillade köttet smakade gott trots regnet




Det fanns en miljard "Swedon" (små flugor som bitts) på stället vi tältade så vi var rödprickiga båda två och kilade oss men det gick över det med.

Semester tripp - Sveg 080703-05

Mannen skulle och jobba i Sveg några dagar innan semestern så jag passade på att hänga med när han ändå skulle åka söderut. Jag turistade i Sveg i två dagar sedan åkte vi vidare

Kyrkan i Sveg


En stor träbjörn mitt i Sveg


Det var ca 25 grader varmt hela tiden så jag solade och njöt


En gammal gård som nu var museum men det var stängt när jag var där så jag fick nöja mig med att titta utanpå




Jag badade fötterna i Ljusnan


Vi bodde på ett gammal men fint hotell. Det var lite annorlunda
Rummet:




Korridoren:


Hotellet på utsidan:




På morgonen blev vi väckta med en frukostbricka som levererades till rummet:


Högst upp här jobbade mannen. Jag var dit en sväng ena dagen och tittade men vågade mig inte upp i tornet. Det var riktigt högt:



Det var ett riktigt högt torn:

En tur med båten 080629

Våra goda vänner var här på middag och bastu en lördag. De sov över till söndagen och då var det strålande sol så vi tog oss en tur med båten för att fiska lite.



E och U i båten


Erika hade bara en metrev att fiska med men hon drog den största fisken:


Fina näckrosor


Så här fint är det utanför hamnen


Vi gick i land på en liten ö och strosade runt en stund


Det var fler än vi som hade varit i land på ön :)



Bloggen 2 år!

Idag fyller bloggen 2 år! Grattis Grattis!

Uppdatering kommer snart, har fullt upp med att njuta av semestern just nu så håll ut!

Tjingeling

Scrapbooking parodi