Receptet...

...på den supergoda pajen kommer här:



Mördeg:
125 g smör
1 ½ dl florsocker
en liten nypa salt
4 1/4 dl vetemjöl
kan uteslutas (jag hade inte det i min paj): 1 vaniljstång, skårad på längden och fröna urplockade
rivet skal va ½ citron
2 stora ägggulor
2 msk kall mjölk eller vatten.

Smöra en pajform ca 28 cm i diameter. Till mördegen rör du samman smör, florsocker och salt och sedan mjöl, vaniljfrön, citronskal och äggulor. Kör det i matberedare eller knåda förhand. När blandningen ser ut som grova brödsmulor tillsätter du mjölken eller vattnet. Klappa och arbeta samman blandningen till en degboll, mjöla den sedan lätt. Slå in den i plastfolie och ställ i kylskåpet i minst en timme. Ta ut degen ur kylskåpet, kavla ut den och klä pajformen med den. Ställ in den i frysen i en timme. Värm ugnen till 180 grader och grädda pajskalet i ca 12 minuter eller tills det fått lite färg.

Fyllningen:
1 vaniljstång (jag tog vaniljsocker)
500g mascapone (jag tog cream cheese)
1 dl kaffegrädde eller matlagningsgrädde
3 msk socker
3 msk grappa eller vin santo (jag skippade det)
300g bär eller frukt

Skåra vaniljstången på längden och skrapa ut fröna med en kniv. Lägg mascapone, grädde, vaniljfrön, socker och grappa i en stor skål och vispa tills det är blankt.
När pajskalet är gräddat brer du ut den söta krämen i pajskalet med en gummiskrapa. Bre på det jämnt, täck med bär - lägg dem ovanpå krämen.
Servera genast eller låt stå i kylskåp tills den ska serveras!


Lycka till!!
Skriv gärna och meddela hur din paj blev om du testar receptet :-)

Kommentarer
Postat av: Anna

mmmmm.....det vattnas i munnen....*ler*

2007-06-26 @ 15:37:31
Postat av: Linnea

Hej vännen.
Gjorde detta till min kusin och hennes sambo när vi åkte dit och hälsade på, det blev en SUCCÈ!!
Jag gjorde utan citron i pajdegen och det blev bra ändå, för
övrigt följde jag din variant.
Rekommenderas alltså ;-)
Tack för tipset!!
Kramis

2007-07-02 @ 22:03:25
Postat av: Janicka

Hej!
Jag gjorde pajen igår men när skalet var färdiggräddad då insåg jag att jag inte hade grädde hemma. Med 28 km enkelväg till närmaste affär så fick det bli vaniljvisp istället för grädde, men det var jätte gott det med.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback